
Leuk, we hebben niet over een offerte gepraat maar over visie! Begin deze maand had ik een afspraak via Teams met de interne trainers van Cordaan. Zij wilden graag met ons in dialoog over de visie van Blanco, gericht op agressie en grensoverschrijdend gedrag.
Ons gesprek begon met de vraag waarom wij geen woorden als “instrumentele agressie” of “frustratie agressie” gebruiken. Het korte antwoord hierop is dat dit meer zegt over hoe jij dit gedrag ervaart, dan over de betekenis die we geven aan het gedrag. Ga je anders reageren wanneer het over frustratie agressie gaat ten opzichte van instrumentele agressie? Dat denk ik wel, maar om de juiste keuze te maken in wat je in het moment doet, is het belangrijk dat we kijken naar wat iemand nodig heeft.
Twee belangrijke vragen die wij onszelf stellen bij agressie en grensoverschrijdend gedrag zijn:
- Welke betekenis geven wij aan het gedrag? Voelt iemand zich misschien onveilig, niet gehoord en gezien of ervaart iemand te weinig invloed op zijn leven?
- Zijn we dan in staat om aan te sluiten bij wat iemand nodig heeft?
Aansluiten bij wat iemand nodig heeft gaat wat ons betreft over onvoorwaardelijke ondersteuning. Als we handelen vanuit wat het gedrag met ons doet, is het wat mij betreft niet meer onvoorwaardelijk.
Ook het uitgangspunt “niemand is een klier voor zijn plezier” komt ter sprake. Op de website van blanco lees je wat wij hiermee bedoelen. Altijd inspirerend om op deze manier naar gedrag te kijken, zeker wanneer er wordt gesproken over het bewust inzetten van bepaald gedrag.
Met de trainers bespraken we dat de training sterk gericht is op je eigen gedrag. Gelukkig maar, want daar heb je de meeste invloed op! Gedrag is namelijk grensoverschrijdend wanneer jij dat zo ervaart. En juist dáár moet het gesprek over gaan. Wanneer je samen werkt (of woont) zul je met elkaar in gezamenlijkheid de norm moeten vaststellen.
Maar hoe doe je dat? Wij gebruiken hiervoor de schaal van ERG: Emotie en Ratio Gescheiden houden. Wat we daarmee zeggen is dat je beter in staat bent om assertief gedrag te vertonen wanneer je emoties en feitelijkheid gescheiden houdt. Assertief gedrag betekent ‘opkomen voor jezelf met respect voor de ander’, met emotie bedoelen we ‘wat roept het bij je op/wat doet het met je’ en met feitelijkheid bedoelen we ‘wat zie je/wat hoor je’. Reageren uit emoties (“Nu ben ik er klaar mee!”) is begrijpelijk, maar kan de situatie wel verergeren. Zeker wanneer er van beide kanten wordt gereageerd vanuit emotie.
Hoe je de schaal van ERG kan gebruiken? Op de website van Blanco vind je een blog die je door de schaal van ERG meeneemt.
Al pratende verschijnt boven in beeld, “Nog 5 minuten resterend van uw tijd”. Ik denk dat we nog wel een uur vol konden maken, maar voor nu kijken we beide met enthousiasme terug op het gesprek. De conclusie was dat we veel overlap hebben in de visie, maar er ook zeker nieuwe inzichten, een andere manier van denken en kijken zijn als het gaat over agressie en grensoverschrijdend gedrag. We zullen elkaar dan ook zeker nog eens spreken!
Wat is jullie visie op agressie en grensoverschrijdend gedrag? En zie je ook overlap met de visie van blanco?
Deze ervaring opslaan en gebruiken binnen je team?
Klik op de blauwe button en sla het PDF bestand op.

Jamilla Groot Koerkamp
Jamilla Groot Koerkamp is trainer met een achtergrond in sociaalpedagogisch werk, coaching en begeleidingskunde. Ze heeft ruim twaalf jaar ervaring in de gehandicaptenzorg en richt zich op de-escalerend werken en omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Haar stijl is praktisch, creatief en betrokken, met oog voor zowel de cliënt als de professional.
Meer kennis over dit onderwerp opdoen?
Blanco-organisatieontwikkeling creëert beweging in teams en organisaties in de complexe zorg. Wij maken ontwikkeling en perspectief mogelijk voor cliënt en zorgprofessional in een context waar onvoorwaardelijke ondersteuning en menswaardigheid voorop staat.
Het verschil tussen missie, visie en kerndoel
De trainer reflecteert op een ontwikkeltraject voor het team van de Van der Hoeven kliniek. …
> Lees de ervaringStraffen en belonen werkt toch?
René deelt zijn ervaring bij een case, waar onvoorwaardelijke ondersteuning centraal stond. Er werd ontdekt …
> Lees de ervaringHet verschil tussen missie, visie en kerndoel
De trainer reflecteert op een ontwikkeltraject voor het team van de Van der Hoeven kliniek. …
> Lees de ervaring