
Praktijkcasus De Groote Aard
Medewerkers helpen zichzelf te ontwikkelen in het anders denken en kijken naar agressie
Al vele jaren werkt blanco samen met de Groote Aard in Eersel. Een erg leuke en gastvrije school voor leerlingen met een speciale onderwijsvraag. Op deze school zitten leerlingen van 4 tot 20 jaar oud. Ze zijn verdeeld over een SO-afdeling (speciaal onderwijs) en een VSO-afdeling (voortgezet speciaal onderwijs).
Zij bereiden leerlingen voor om op een zo volwaardig mogelijke manier deel uit te maken van de samenleving. Dit doen ze door zinvol en passend onderwijs te bieden aan iedere leerling.
Op deze school geven we ieder jaar een basistraining “Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” Of te wel BTA (Blanco-AgressieTraining). Deze training ondersteunen we met een door blanco ontwikkelde e-learning. Deze volgt men voor aanvang van de praktijktraining. We hebben gezien dat deze volgorde een meerwaarde heeft voor het leereffect. Herhaling is van groot belang om het onderdeel te maken van identiteit van de professional.
Door de jarenlange samenwerking weten we wat we aan elkaar hebben en zijn we ook in staat met de Groote Aard om naar individuele casuïstiek te kijken, intervisie te verzorgen of een studiedag te organiseren. Bij blanco vinden we het belangrijk dat je blijft ontwikkelen en de nieuwste inzichten meeneemt in je aanbod. Dat kunnen we niet alleen en daardoor is de samenwerkingsrelatie van groot belang.
Onderwerpen die in de basistraining aan bod komen is onder andere de Schaal van ERG. De basis van onze methodiek. Hierbij houden we de Emotie gescheiden van wat er feitelijk (de Ratio) gebeurt.
“ERG” staat letterlijk voor hoe ERG jij een bepaalde vorm van agressie ervaart en is ook een afkorting: Emotie en Ratio Gescheiden.
Samenwerken met een gemeenschappelijke visie
Zoals hiervoor ook beschreven werken we al vele jaren intensief samen met deze school. Ik schrijf samen, omdat het ook echt zo voelt. Het contact is goed en er is vertrouwen in de wederzijdse kennis en kunde. Ook sluiten de visies van blanco en de Groote Aard goed bij elkaar aan. De kern van deze gedeelde visie is dat we in dit geval uitgaan van de behoefte en belangen van het kind. De behoefte is van belang om het gedrag van het kind goed te kunnen duiden daar waar de behoeften van het kind onder druk staan, maar ook om deze op de juiste wijze te ondersteunen.
De overtuiging die daarbij hoort is dat als we sensitiever voor deze signalen zijn, we ook beter (responsief) kunnen reageren en acteren. Dit vraagt van leerkrachten dat ze open blijven staan voor ontwikkeling. Steeds met zijn allen de volgende stap kunnen blijven maken. Het uiteindelijk doel hierbij is dat we preventief kunnen handelen in het voorkomen van ernstig grensoverschrijdend en agressief gedrag. We kunnen op dit moment nog steeds constateren dat we goed op weg zijn met elkaar.
Door het op deze wijze te doen voelt het team zich gesteund en gehoord doordat er ook tijd gemaakt wordt om met elkaar te sparren over situaties waar je als leerkracht mee te maken krijgt. Het creëren van gouden tijd. (niet urgente maar wel hele belangrijke onderwerpen bespreken)
Voor blanco-organisatieontwikkeling is het mooi dat we jaarlijks bij meerdere activiteiten betrokken zijn die gaan over agressie en grensoverschrijdend gedrag. Het zorgt ervoor dat je de visie in een breder perspectief met elkaar kunt delen. In de werkvormen die we gebruiken zorgen we dat de uitwisseling van visie en kennis en het “samendoen op de voorgrond staat.
Ook in de komende jaren is het plan om met elkaar te blijven samenwerken en te werken aan de reductie van agressie en grensoverschrijdend gedrag. Dit gaan we doen door het blijven opleiden van nieuwe medewerkers, herhalingstrainingen, ondersteuning van de interne begeleiders en ook de ouders te blijven betrekken bij de ontwikkelingen. Wij kijken ernaar uit om daarin ondersteunend en adviserend te zijn.
Uitspraken van deelnemers na de bijeenkomsten:
- “Ik merk dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen in het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.”
- “Ik heb het gevoel dat we het meer samen doen. Ik sta er niet alleen voor.”
- “Ik vond het prettig om te ervaren en te horen hoe mijn collega’s tegen agressie en grensoverschrijdend gedrag aankijken.”

Onno Paans
Onno Paans is organisatieontwikkelaar met een scherp oog voor wat mensen en teams in beweging brengt. Met een achtergrond in filosofie en bedrijfskunde weet hij complexe vraagstukken te vertalen naar praktische stappen vooruit. Hij luistert, prikkelt en zet aan tot reflectie – altijd met oog voor het grotere geheel én de mens achter het werk.
Meer kennis over dit onderwerp opdoen?
Blanco-organisatieontwikkeling creëert beweging in teams en organisaties in de complexe zorg. Wij maken ontwikkeling en perspectief mogelijk voor cliënt en zorgprofessional in een context waar onvoorwaardelijke ondersteuning en menswaardigheid voorop staat.
Praktijkcasus | De dialoog voeren over visie, niet over geld!
Met de interne trainers van Cordaan gingen wij om tafel om de dialoog aan te …
> Lees verderPraktijkcasus | beweging creëren in een team waarin het gevoel van veiligheid ontbrak
Het GGZ-team kampte met wantrouwen en een onveilig gevoel. Dankzij het Blanco Team Ontwikkelingsprogramma verbeterden …
> Lees verderPraktijkcasus | Opleiden trainers “omgaan met agressie” binnen Baalderborg Groep
Binnen de Baalderborg Groep hebben wij afgelopen jaar het traject Train de Trainer ‘’omgaan met …
> Lees verder